Det å ivareta kundens tilfredshet og imøtekomme krav fra kunder er alle organisasjoner opptatt av. Kvalitet, kvalitetssikring, kvalitetsstyring og kvalitetsstyringssystemer er kjente begreper for mange.
Et ledelsessystem for kvalitet skal vise hvordan en virksomhet styrer og kontrollerer risiko i sine prosesser eller aktiviteter for å kunne levere varer og/eller tjenester som tilfredsstiller kundens krav til kvalitet.
Kontroll på risiko og muligheterBeslutninger basert på faktaKontinuerlig forbedringProduktsamsvar og kundetilfredshet
Standarden ISO 9001:2015 kan kalles flaggskipet av alle standarder og kan sies å være den mest brukte av alle standarder for kvalitetsledelse. Den gir et rammeverk hvordan en organisasjons ledelsessystem for kvalitet bør bygges opp, slik at organisasjonen enklere skal kunne tilby produkter og tjenester som oppfyller de krav til kvalitet som kundene og øvrige interessenter retter mot organisasjonen.
Hvorfor ISO 9001
ISO 9001 gir ett rammeverk for hvordan en organisasjoner bør bygge opp sitt ledelsessystem for kvalitet. Ved å innføre et ledelsessystem for kvalitet i henhold til NS-EN ISO 9001:2015 vil virksomheten kunne skape større fokus på:
- Interessenters krav og forventninger
- Kunders og myndigheters krav
- Risikostyring og muligheter
- Ledelse og beslutninger
- Beslutninger basert på fakta
- Prosessorientering
- Medarbeidernes engasjement
- Samarbeid med leverandører
- Kontinuerlig forbedring
Hvilke virksomheter er ISO 9001:2015 ment for?
ISO 9001 kan benyttes av alle typer organisasjoner, uavhengig av størrelse på virksomheten, hvilke produkter, tjenester som leveres og bransje. Standarden er utviklet for å lettere kunne bli integrert i organisasjonens eksisterende ledelsesprosesser og er bygget opp etter det som kalles HLS – High Level Structure denne er felles for flere ISO standarder og kan enkelt kombineres med standarder som ISO 14001:2015, ISO 45001:2018 og ISO 22000:2018